lite få saker som sker.

Jo men visst. Minns vi mitt möte på arbetsförmedlingen i början på Juni? nä. Förmodligen inte då jag raderat allt innan Juli. Hur som helst.
Jag hade inget vanligt jobb under sommaren. Jag gick till arbetsförmedlingen. Där sa han till mig att jag måste ansöka Alfa-kassa.
Jaha? Varför?
Jo, för att då skulle jag kunna få ersättning för den tid jag går arbetslös. Mmmmmmm... lät okej. Sen tillade han att det är ca 12 veckors behandlingstid hos Alfa just nu.
- Men då finns det ju ingen mening med det? Eftersom jag då kommer att ha börjat jobba igen.

Jo, det fanns det, för jag skulle tydligen få pengarna Retroaktivt.
-Ahaaaaa. Men alltså, e det dumt? känns lite onödigt, jag har ju gått hela sommaren utan pengar då ändå och det känns lite som man fuskar?

Nejnej, så här gjorde alla, och detta var pengar som JAG HADE RÄTT TILL. Han var tydlig med att poängtera detta.
Jaja. Jag har alltså skickat papper in i döden, och samtalat X antal gånger med dessa briljanta människor på telefon. Jättetrevliga har dom varit, och också sagt att jag måste verkligen skicka alla mina papper så jag får MINA pengar som JAG HAR RÄTT TILL. Då tänker jag att alla som jobbar inom Arbetsförmedling och Alfakassan har läst samma utbildningsbok. "VAD NI HAR RÄTT TILL".

Nu fick jag igår ett brev, jag har blivit berättigad ersättning! Nice.. Cash kan vara trevligt.
Jag ringer för att fråga hur detta kommer att betalas och när.
Detta kommer jag få på en utbetaningslapp på tors. Och summam som kommer att betalas ut Retroaktivt nu för ca 8 veckor är hela FYRAFEMTIOFEM kronor.

-Förlåt? va? jag hörde inte riktigt, sa du 455 spänn?
Line gjorde det enda hon kunde göra. Hon skrattade. HÖGT. Så till den grad att den stackars killen i andra änden kan ha blivit liiiite obekväm. Och då skrattade jag lite till.
-Så du menar alltså på fullaste allvar att jag har skickat papper, jag arbetsgivarintyg och fyllt i idiotlistor hela sommaren för 455:-??

-Hrmmm.. mmm.. det stämmer.. man har ju hrmmm.... räknat på det och kommit fram hrmmm.. till detta.
MEN! du kommer att få lite till, eftersom detta bara är till v. 30 och du gick arbetslös till vecka 35.


Bra sagt, kommer jag få vad? 350 kronor till kanske? GUUUUUD vad snällt. Jag är verkligen glad att alla har varit så noga med att tala om för mig vad jag har rätt till. Och att jag för första (och sista) gången i mitt liv tog beslutet att vara lite ledig. Jag klarar mig nog bäst själv. Utan hjälp. Och om jag absolu vill lära mig så ska jag ta mina 
455:- och köpa boken "VAD NI HAR RÄTT TILL". Och för det som blir över ska jag köpa en tågbiljett till idioten som skrev boken och lära honom att det finns ingenting man har rätt till. Man jobbar för det man vill ha, och nu efter att ha provat på en taktik som väldigt många utnyttjar (gå och få pengar för att man är lat) så har jag bara bekräftat att jag har gjort rätt hittills och att fuska leder absolut ingenvart!


OVER AND OUT

Kommentarer
Postat av: Morbror

Det är min systerdotter detta. PROUD of YOU. Love You

2009-10-25 @ 10:48:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0